4 abril 2016

EL POBLE-SEC RECORDA LES VIVÈNCIES A LES SEVES ESCOLES DURANT EL SEGLE PASSAT

Com cada últim dimarts de mes, el Centre de Recerca Històrica del Poble-sec (CERHISEC), dedica una xerrada a la històrica local, tant a un personatge o a un espai del barri, a la Biblioteca Francesc Boix. En aquesta última ocasió es va aprofundir sobre les escoles del barri, concretament va anar dedicada a l’Escola l’Esclat, l’Acadèmia Montserrat i el Pedagògium Montserratí. Durant gairebé una hora, l’Anabel, la Sílvia i la Maria Rosa, molt lligades a les escoles del barri, van dedicar-se a parlar de seixanta anys d’educació al barri i, de fet, la història de l’educació en català durant aquells anys al Poble-sec.

Cap als anys 30 del segle XX, el bisbat, mitjançant el patronat de Jesús Maria, va instar a Ramon Mestres a fundar la primera escola obrera catòlica de Barcelona, concretament al Poble-sec. Es tractava del Col·legi Acadèmia Nostra Senyora de Montserrat i, més tard, va passar-se a dir-se Acadèmia Montserrat, situada al carrer Font Honrada. Al final dels seixanta, les monges van reclamar aquesta escola, però durant la guerra civil s’havien destruït els papers que no van poder demostrar que l’escola pertanyia a l’església. Més tard, la mateixa família Mestres va fundar el Pedagògium Montserratí a l’avinguda Paral·lel, regentada per Joan Jové i Solans, marit de Maria Rosa Mestres, filla de Ramon Mestres: “Hi havia mitja pensió, comerç, i els nens més petits” recordava la Maria Rosa, una de les ponents. Cap als anys 70, es va construir l’Escola Esclat, al carrer Ricard: “Va ser de les primeres de Barcelona en ser considerada progressista, catalana i laica” deia. Maria Rosa Mestres va estar al capdavant d’aquesta escola, en què va col·laborar el poeta Joan Oliver. Aquesta escola va tancar als anys vuitanta, després de discussions polítiques i canvis socials. “Va ser una llàstima pel barri, ja que era un puntal pels veïns i veïnes”, segons explicava la Maria Rosa.

Durant la xerrada també es van llegir documents d’alguns dels protagonistes de la història, i familiars d’aquests van ser-hi presents a l’acte. És el cas d’Annabel Jové, filla de la directora Maria Rosa Mestres, i Sílvia Oliver, filla de Joan Oliver-Pere Quart, també molt lligada a l’escola. Amb la sala plena, durant l’acte, diversos dels veïns van compartir amb la resta, alguns dels records, experiències i valors rebuts durant aquells anys a les escoles del barri del Poble-sec.