6 juny 2016

EL NOU PLA D’USOS DEL POBLE-SEC REGULA ELS ESTABLIMENTS QUE PODRAN INSTAL·LAR-SE AL BARRI

El pla d’usos del Poble-sec ha estat aprovat definitivament en l’últim Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona, amb els vots favorables del govern municipal, CiU, C’s i l’abstenció d’ERC, PP i la CUP. El pla s’encarrega de regular la ubicació i l’emplaçament dels establiments de pública concurrència “a partir de criteris de densitat i de distàncies entre uns i altres”, apunta Francesc Jiménez, gerent del Districte de Sants-Montjuïc, qui recorda que aquesta mesura vol resoldre la problemàtica amb “l’excessiva concentració de determinats establiments que estan afectant la convivència i que tenen un impacte en l’espai públic i en els veïns”. Amb aquesta regulació, el consistori vol limitar l’impacte que generen algunes activitats econòmiques en l’espai públic, evitant la generació de molèsties acústiques al veïnat i garantint la seguretat, la convivència i el dret dels veïns al descans.

El nou pla prohibeix les noves implantacions atenent al grau i la concentració d’establiments ja existents, i condiciona noves obertures d’establiments a la distància i en relació a les activitats preexistents i en funció de les amplades dels carrers. En aquest sentit, el pla divideix el barri en diferents àrees en funció de la tipologia de la trama urbana: “És molt restrictiu en aquells carrers que són molt estrets i, per tant, on les distàncies dels establiments entre ells són més llargues; i el pla és menys restrictiu en aquells carrers amb una major amplada, és a dir, superior als 20 metres”, segons Jiménez. El pla també delimita un seguit d’àrees entre els carrers on hi ha una alta densitat d’establiments, on s’impedeix l’obertura de nous, com al carrer Blai, Blesa, Nou de la Rambla o Vilà i Vilà, amb les àrees on es concentren les places o nous carrers amb prioritat per vianants.

El tipus d’establiments que regula el pla d’usos són els establiments de concurrència pública com aquells que acullen exhibicions o espectacles, activitats esportives, musicals, de restauració, de jocs i atraccions, culturals, socials i audiovisuals. També s’incorporen els establiments amb degustació, aquelles botigues de conveniència que obren gairebé les 24 hores del dia, i els clubs socials privats.

Finalment, pel que fa als allotjaments turístics, el pla d’usos és coherent amb el Pla Especial d’Allotjaments Turístics (PEUAT) aprovat inicialment. Així, no es permet la implantació de nous establiments ni tampoc l’ampliació dels existents a tot el barri, “a l’espera que aquest pla determini quines són les condicions del Poble-sec, i ja es preveu que la regulació vindrà donada per aquest nou PEUAT”, diu Jiménez.

Des de la Coordinadora d’Entitats del Poble-sec celebren que el pla d’usos s’hagi aprovat definitivament després de molts anys de reivindicació: “Teníem por que abans del setembre de 2016 no s’aprovés, ja que per normativa si no s’aprova en un termini de dos anys, durant tres anys no s’hagués pogut fer cap tipus de suspensió de llicències i, per tant, durant aquests anys s’hagueren obert bars, restaurants o allotjaments turístics”, explica Josep Guzmán, president de la Coordinadora. A més, Guzmán demana que s’elabori un pla d’usos per la façana de l’avinguda del Paral·lel, una àrea que queda exempta del pla d’usos del Poble-sec. Els comerciants creuen que aquest tipus de restriccions “no són gaire bones pel comerç”, tot i això, “hi ha unes línies vermelles que no es podien sobrepassar, com les que ja estaven afectant en la convivència amb el veïnat en determinats punts del barri”, comenta Manel Tort de l’Associació de Comerciants del Poble-sec. Així, Tort creu que aquesta mesura beneficiarà al comerç, “si es dinamitza altres tipus de comerç”. Per acabar, els veïns creuen que “s’ha trigat massa a aprovar el pla”, diu Sergi Gàzquez de la Unió d’Associacions de Veïns del Poble-sec: “El nou govern ho va aturar tot, i en l’últim any, el contingut del pla d’usos no ha variat gaire”. Gàzquez proposa que el Districte “faci un control per tal que aquest pla d’usos es dugui a terme tal com s’ha estipulat”, perquè així els veïns “gaudeixin del barri i que tots tinguem unes bones condicions”.